V tomto článku zhrniem svoje viacročné skúsenosti s pohybom v meste, v takom, kde už je aj MHD. Keďže žijem v Bratislave, budem písať o tunajších pomeroch.
Patrím ku dnes už asi zriedkavo sa vyskytujúcemu úkazu - nemám auto. Nechcem a nepotrebujem ho. V Bratislave sú komplikácie s parkovaním a veľa trás je pomerne krátkych. Ak človek nepodniká a nevybavuje (pri podnikaní je auto neraz naozaj nevyhnutné) tak na bežné osobné použitie ho zas až tak súrne netreba. Nákupná taška nemusí mať kufor. Keď tak pozriem na tie preplnené ulice áut, akosi automaticky mi naskočí aj tak trocha ekologická otázka. Je nevyhnutné, aby každý kto chce niekam ísť išiel obalený vlastným plechom?
Podľa mňa nie. Aspoň nie vždy. A práve tu niekde sa začína príbeh obezity u niektorých ľudí. Medzi častými príčinami obezity je zakúpenie si auta častým štartom. To za zrazu zmení celá organizácia času. Všeličo stihnete a tak si zvyknete, že auto vás odvezie. Naplní sa program často až tak, že pri ňom nezostane čas na pohyb.
Potom neraz človek posediačky ide do práce. V práci sedí. Na obede sedí. Z práce sa posediečky odvezie domov. Doma sedí pri televízore. To je cesta k obezite bez skratiek.
Už dávno sa ukázalo, že ľudia, ktorí zmenili spôsob dopravy zmenili aj svoje telesné proporcie. Linky na viaceré štúdie k tej téme nájdete v závere článku. Stručne sa dá povedať že:
a z toho sa teda dá vychádzať. Dokonca je zaujímavá aj informácia, že ľudia, ktorí začali používať elektrické bicykle paradoxne boli na tom s pohybom podobne dobre, ako "obyčajní" bicyklisti. Elektrika im len predĺžila dojazd, ale objem pohybu mali podobný.
Na to sa dá namapovať aj to, že dnes sú moderné presuny o meste bicyklom či na kolobežkách. Aj keby elektrika znamenala menej kalórií ako odraznôžka, stále je to oveľa aktívnejší pohyb, než rozvalený zadok v aute. Samozrejme - ak sa autom presuniete kam treba, ale cez deň si nájdete čas aj na aktívny šport potom je všetko v najlepšom poriadku. Ale ak by cesta do práve mohla byť vašim jediným pohybom a inak nič, odporúčam ten čas na to vyčleniť.
A samozrejme - k ničomu vás týmto nenútim. je to návrh a každý sa zariadi ako bude môcť.
Možností je niekoľko:
Kolobežka (športová, nie elektrická) je príjemný spôsob dopravy. Fotené je to takmer 20 rokov potom, čo sa mi podarilo schudnúť. Tento rok teda konštatujem 20 ročné jubileum schudnutia a 60 ročné opotrebovávanie biologického materiálu. Bez liekov na tlak, cholesterol, odvodnenie, cukrovku, bolesti či štítnu žľazu. Na niečo tá aspoň trocha zdravšia strava a pohyb asi predsa len sú...
Písal som už o tom v článku Chôdza je ideálna na chudnutie.
Ak sa rozhodnete chodiť, optimálne odporúčané minimum je asi 10 tisíc krokov denne. Tie spravíte podľa dĺžky nôh asi po prejdení takých 4 až 8 kilometrov. To je bežná vzdialenosť, akú mnohí z nás denne potrebujeme prejsť aj v rámci rôznych presunov.
Už dávnejšie som si na skúšku nekúpil električenku. Myslím, že to bolo okolo roku 2013. Že čo to spraví. Veľa som chodil peši už predtým a jazdil som stále menej. Zistil som, že mi cvakanie lístkov úplne zmenilo pohybové návyky. Často nie je potrebné chodiť mestskou hromadnou dopravou vôbec. V centre sú mnohé zástavky od seba vzdialené 300 až 600 metrov. Stačí teda ísť peši a hneď máte za sebou pohyb.
Viem, teraz ma možno napadnete, že chodiť treba do lesa a nie dýchať výfuky. To je pravda. Kto môže, ide do lesa. No ak musím ostať v meste, trebárs preto že tam je práca, alebo obchod, tak si myslím, že je lepšie sa hýbať, ako sedieť. Ostatne veľa ciest sa dá spraviť rôzne poza domy a nemusíte hneď ísť po výpadovke. Je to len vec zvyku a nastavenia.
Ďalšia téma, ktorú môžete pri pohybe po meste chôdzou napadnúť je tvrdý povrch dlažby. Lepšie je chodiť po lesnom machu. Ak môžete, choďte. No kto žije v meste, vyberie si podklad ťažšie. Zato ale môžete voliť slušnejšie tenisky. V bežeckých predajniach nájdete modely, ktoré sú naozaj mäkké. Ani rýchla chôdza po asfalte nebude problémom, aj keď - uznávam - električenka je lacnejšia :-) Tu však nejde o úsporu, ale o chodenie.
Príklad. Chcete z Račianskeho mýta prejsť do obchodného centra Avion? Pre "mešťana" nepredstaviteľná diaľka ak by mal ísť peši. Peši je to asi 5 kilometrov. Rýchlym krokom 50 minút. Autobus 17 minút čistá jazda. Plus nejaké čakanie, plus presun na zastávku. Autobus je (samozrejme) rýchlejší, ale tých zhruba 35 minút navyše berieme ako tréning. Keby sme chceli ísť niekam za mesto na prechádzku do lesa, tú pol hodinu miniete na jazdu vždy. Či pôjdete z mesta autom, alebo mestskou dopravou. Takto sa teda využije čas hneď na pohyb a nie na transport ku miestu pohybu.
Takže to je môj tip k tomu, ako zapojiť v meste telo. Určite je lepšie vyviezť sa niekam do lesa. Ale zamestnaný človek môže využiť pohyb po relatívne krátkych trasách na zapojenie tela čo najčastejšie cez deň. Je lepšie ak sa budete hýbať v rámci dňa viackrát, ako keby ste šli 3 krát do týždňa na dlhú prechádzku do prírody a inak nič.
V tomto videu hovorím o chôdzi a jej vplyve na chudnutie.
V tomto videu ukazujem kolobežkovanie ako šport vhodný aj pri chudnutí. Pokojne sa dá využiť aj ako transport do práce.
Pozrite si aj články:
Ďalšie zdroje:
© Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.